Gang is alles!

18 oktober 2019 - Fraser Island, Australië

Prima geslapen. Als ik de schuifdeur van onze camper opendoe, zit mijn vriend al op het paaltje op een blokkie kaas te wachten. Helaas, want die heeft de morgen niet gehaald. Het is al snel aardig warm, en na ons rondje koffie, douchen en ontbijten gaan we rond 10:00 al op pad. We hebben ruim de tijd vandaag, en de eerste stop is het plaatsje Gympie, op zo'n 45 minuten rijden. Als we op de snelweg rijden zien we een bordje met "Scenic Tourist Drive", een alternatieve weg met wat meer bekijks dan de saaie snelweg. Die nemen we, en die stelt niet teleur. Eenmaal in Gympie doen we boodschappen, en gaan we ook op zoek naar een BBQ. We zijn immers in het BBQ land bij uitstek, en we staan vanavond (als het goed is) op een stukje natuur vlak bij het strand. Verbazingwekkend genoeg heeft de supermarkt wel potten, pannen, en aanmaakblokjes, maar geen BBQ's. Wel zien we een portable kookpitje met een grillplaat op busjes gas. Ook wel prima eigenlijk, dus die gaat mee.

Na een fish & chips van een lokale vis (flathead) rijden we in een uurtje naar Rainbow Beach. Met behulp van een camping-app lees ik in een review van een dag geleden dat de toegang van onze kampeerplaats erg modderig is, en dat je daar zonder 4x4 no way langs kunt. De uitgangsweg daarentegen zou prima te doen zijn. We rijden verder naar Inskip, het punt waar ook de ferry naar Fraser vandaan vertrekt, en zien een bordje met de naam van onze kampeerplek. Als we verder op de weg kijken zien we een witte terreinwagen haast een halve meter in het zand weggezakt zitten. Ai. Dit bedoelde men dus. Daarom rijden we even verder naar de uitgang, en die ziet er al een heel stuk beter uit. Ha,ha, die sukkel die met zijn auto vast zit, wij rijden lekker via de uitgang! Als ik de camper de volgende bocht omdraai, komt die met een doffe smak vol in het mulle zand terecht. Muurvast.

Ondertussen is ons geklungel ook de mensen opgevallen die er al staan. Een kerel loopt richting onze camper, en hij informeert me wat ik eigelijk al wist: mijn pogingen om eruit te komen maken het alleen maar erger. Gelukkig is hij zelf goed voorbereid, en pakt uit zijn terreinwagen een schep en twee plastic matjes. Met de schep maakt hij de kuil waar onze banden inmiddels ingegraven zitten wat minder steil. Dan gaan de plastic matjes eronder. "Probeer het eens?". Ik start de motor en rij langzaam weer uit de kuil. Mooi. Snel naar een ander plekje. Nog rijdend bedank ik al zwaaiend de man en rijd weg. Bij de tweede bocht die ik maak stagneert de Toyota wederom, en weer zit ik vast. De man komt weer met de schep en de matjes aanlopen, maar deze keer heeft hij een andere techniek. Ik mag deze keer zelf met de schep en de matjes aan de slag. "Dan weet je gelijk hoe het moet". Hij legt me de techniek uit, en al snel snap ik wat de bedoeling is. Als ik vind dat ik klaar ben, doet mijn leermeester nog een controlerend rondje om te kijken of het allemaal wel goed gaat. Ik wil de auto starten om het resultaat te ervaren, maar ik word aanvankelijk door de man tegengehouden voor een, blijkt later, belangrijke levensles:

(vertaald uit het Australisch)

"Als je straks uit de put bent, en je hebt een beetje gang, niet stoppen! Zorg ervoor dat je momentum behoudt, doorgaan, beetje gas bij als het moeilijk wordt, totdat je op een veilig plekje bent. Gang is alles!"

Dat lukte! En al snel staan we op een plekje waar de bodem wat vaster is. Prima zo, niets meer aan doen. Uiteraard heeft iedereen die al op de camping staat het tafereel gezien, en ze zullen wel gedacht hebben. Prima. Eenmaal geïnstalleerd loop ik naar de koelkast en pak twee blikjes ijskoude cider. Dat heeft onze redder wel verdiend, en hij is er erg blij mee (volgens mij was dit niet zijn eerste blikje van vandaag). Daarna lopen we het strand op, en zien met een enorm wijde blik het grootste zandeiland ter wereld pal voor ons liggen: Fraser. We zijn erg benieuwd wat we hier morgen allemaal aan zullen treffen. We lopen een rondje langs het strand en maken ook hier een praatje met de vissers. Eenmaal terug bij de camper wordt de nieuwe gasBBQ uitgeprobeerd, en verbazen we ons wat onze buren allemaal mee hebben. Douchecabines, boten, kayaks, hele aparte tenten als voorraadkast, zonnepanelen en schotelantenne's. Dit is wel een niveautje hoger kamperen, maar vooruit. Als de zon onder is, is het hier pikkedonker. De toiletgebouwen zijn relatief nieuw, maar het zijn wel composttoiletten, dus lekker fris is anders. Morgenchtend gaan we weer richting Rainbow beach waar we om 11:00 worden opgehaald voor onze excursie naar Fraser Island. We zijn heeeeeeeel benieuwd!

1. Laura:
    20 oktober 2019
    Gang is alles, gas met die wortelenbak of go go go like a burning stuntman.
    Wijze levenslessen krijgen jullie daar. Maar dan heb je wel weer een mooi plekje!