Jonas en het gemberbier

22 oktober 2019 - Bundaberg, Australië

De camping waar we vannacht sliepen was danwel goedkoop, maar echt idyllisch is anders. We rijden rond 10:00 richting Hervey Bay, want om 11:00 begint onze walvissentour. We zitten zoals gezegd aan het einde van het seizoen, maar walvis is walvis. Bovendien hebben we nog een behoorlijk zure herinnering van onze vorige walvistour in Sri Lanka vorig jaar. Daar hebben we uiteindelijk na zes uur varen niets gezien, dus tijd voor een herkansing. Als we Hervey Bay binnen rijden zien we dat walvistours wel de hoofdattractie is voor de toeristen, want overal staan veelbelovende billboards met een springende walvis erop. Ook de haven ligt vol met boten die de tours verzorgen. We melden ons om kwart voor 11 bij de touroperator, en de kapitein komt direct naar ons toe met een mededeling. Vandaag is namelijk de laatste dag dat de boot uitvaart want de afgelopen dagen zijn er geen walvissen meer gezien. Van de acht bedrijven die deze tours aanbieden, zijn er zeven al een week eerder gestopt. De kans dat we vandaag een blauwe reus zullen zien schat hij daarom ook in op zo'n 10%. Geen leuk nieuws, maar wel eerlijk. We besluiten daarop de trip maar te cancellen. De kapitein zegt dat we wel een mooie blik op Fraser Island kunnen werpen, en misschien zien we wel een Dingo. U begrijpt dat die twee argumenten ons niet over de streep trokken....

Even later zitten we weer in de camper. We besluiten om dan maar verder noordelijk te rijden. Op twee uur rijden ligt de stad Bundaberg, bekend om de rum en het gemberbier met dezelfde naam. Daar rijden we naartoe en is er stevige lunch. Als gemberliefhebbers vinden we dat de tour door de brouwerij toch wel even gedaan moet worden. De rum laten we links liggen. Bij de Bundaberg Barrel krijgen we een tour waarbij het proces van gemberbier brouwen wordt uitgelegd. Nu weet ik zelf aardig mijn wegen in een bierbrouwerij te vinden, en veel stappen in het proces komen overeen. Wat ik niet wist, is dat gemberbier ook echt alcohol bevat als het klaar is (vandaar het bier-gedeelte). Om er een frisdrank van te maken wordt die er vervolgens uitgekookt. De bekende bruine flesjes zijn in NL ook goed verkrijgbaar, dus verrassend is de smaak niet meer. Dan blijkt dat ernaast gember nog een heel scala aan andere smaken door de brouwerij worden gemaakt. En die mogen we allemaal proeven aan het einde van de tour. Veel verschillende fruitsoorten, maar ook een eigen cola passeren de papillen. Niet allemaal even lekker, maar dat is juist een kans om elk een favoriet te kiezen. Meerdere zelfs, want we mogen een sixpack flesjes mee naar huis....ehmm...camper meenemen. Lekker hoor!

Hierna rijden we naar een camping in de stad, en krijgen we een zeer warm welkom van de eigenaresse. We besluiten hier een nachtje te blijven staan en morgen weer verder te rijden. Op de camping barst het van de vogels, Magpies, maar ook een hele horde Rosella's. Met het vallen van de schemer komen ook de vleerhonden tevoorschijn, om in de bomen ronde de camping neer te strijken. Die hebben de hele nacht ruzie in de boom gehad om het fijnstje takje om aan te hangen denk ik, want echt lekker stil is het nooit meer geworden. Morgen gaan we even gassen, want er komt een 'saai' stukje Australie aan op onze route.

1. Frama:
    22 oktober 2019
    Jammer van de “whales”, wijs om niet te gaan, gelukkig is er meestal een plan B.
    Fris het saaie stuk door, daarna is elk avontuur weer een grote belevenis
    Ga zo verder-mooie verhalen!
  2. Laura:
    24 oktober 2019
    Ik kan me de teleurstellende walvisreis in Sri Lanka nog goed herinneren. Alle mogelijke scenario’s zijn door mijn hoofd gegaan om die verschrikkelijke tour te stoppen. Dus wijs besluit om jezelf die ervaring nogmaals te besparen. En weer een boeiende ervaring voor in de plaats gehad zo te lezen. Ben trouwens benieuwd hoe gemberbier met alcohol zou smaken.
    Heerlijke verhalen van jullie, leef helemaal mee 😊