Labuan Ba(h!)jo

1 oktober 2015 - Komodo, Indonesië

Verschrikkelijk geslapen dus... Geen idee waardoor dat is gekomen, want de voorbereidingen waren uitstekend. Vandaag nemen we afscheid van Ubud, en onze chauffeur is ruim op tijd. In iets meer dan een uur rijden we naar het vliegveld van denpasar. We komen duidelijk door het drukste gedeelte van Bali. De luchthaven is supermodern (wij hadden meer 5 betontegels midden in een rijstveld verwacht!), en we zijn ruim op tijd. We vliegen vandaag met een lokale vliegmaatschappij Transnusa naar het eiland Flores, pal naast het Komodo eiland. Hoewel het vliegtuig klein krap en oud is (t was nota bene een Fokker) verloopt de reis voorspoedig. Ter plaatse delen we een taxi naar het dorpje Labuan Bajo, de haven van Flores. En dit gedeelte van Indonesië is echt weer een stuk ruiger en dunbevolkter dan Bali, dus daar moeten we beiden even aan wennen. Het dorpje zelf is klein, vies, overal ligt rommel en afval en we genieten van een enorme putgeur hier en daar. Nou niet echt een fantastisch welkom dus. We checken in in ons onderkomen, en we gaan ook hier duidelijk achteruit in luxe. Geeft niets, we komen hier namelijk voor een wel heel specifieke activiteit: een liveaboard. Welnu, een liveaboard is een combinatie van een (mini)cruise en duiken. Het Komodo marine park staat namelijk te boek als een van de meest mooie duiklocaties ter wereld, en daar willen we graag een onderdeel van zijn. Om ook echt op de afgelegen plekjes te kunnen komen, wordt er dus op een boot geslapen. En wie nu een gigantische en luxe spierwitte 'queen of Indonesia' in zijn hoofd heeft komt bedrogen uit, want het is en blijft Indonesië, dus als het uberhaupt blijft drijven mogen we al in onze handjes knijpen. We melden ons bij de duikschool om ons te registeren voor de tocht voor morgen. Bij binnenkomst worden we daarbij direct door een medewerkster gecorrigeerd. Zij: 'Jullie bedoelen waarschijnlijk overmorgen' wij: 'neehoor!', en een pijnlijk misverstand ontrafelt zich. Dan wordt de baas gebeld, waar ik initieel contact mee heb gehad. Ik zoek mijn mails naar hem terug, en vind toch echt de bevestiging om op de 1e oktober te beginnen. Blijkt dus dat de boot op 2 oktober vertrekt. Op zich is het voor ons geen probleem om een dag later te beginnen, maar wel komen we nu dus met twee aansluitende hotels en onze twee vliegtickets niet meer uit. We zien de baas van achter zijn PC zijn handen naar zijn voorhoofd grijpen wanneer hij er inderdaad achter komt dat de fout bij hem ligt.... En nu? Gelukkig stelt hij zich erg behulpzaam op. Hij gaat er voor zorgen dat onze hotels en tickets worden verplaatst. Wij leveren dus nog een dag in op ons schema, en gelukkig kunnen we die missen. We kunnen daarom een dagje de omgeving gaan verkennen, maar s avonds voelen we ons best moe, dus een hele dag in de weer wordt steeds minder aantrekkelijk. Diezelfde avond eten we, voor de verandering, weer eens rijst maar deze keer in de vorm van Japanse sushi. En we moeten zeggen, voor een ranzig havenstadje in the middle of nowhere wordt er uitstekende sushi geserveerd. Die avond zetten we tevens een nieuw record en liggen we beiden om 21:15 compleet uitgeteld in bed.

Om 7 uur klaarwakker, en twee volle accu's rijker! Vandaag doen we dus lekker rustig aan. Laat ontbijt, rustig spulletjes pakken voor ons andere hotel (we moesten een extra nachtje inlassen weten jullie nog), en smiddags registeren we onszelf bij de duikschool. De normale boot van de duikschool blijkt een kapotte motor te hebben, dus er wordt een vervangende grotere voor geregeld. We zijn erg benieuwd naar onze mede passagiers, want drie dagen varen is niet niks. Hierna lunchen we wat, en scoren we beide een nieuwe Rashguard, een extra laagje voor onder ons duikpak straks. Dan worden er nog wat noodrantsoenen ingeslagen voor op de boot, en de rest van de middag luieren we wat rond. Morgen dus het Komodo park in! We zijn erg benieuwd!

1. Ruud Denekamp:
    1 oktober 2015
    Zal mij ook benieuwen hoe deze nieuwe ervaring gaat uitpakken.
    Veel plezier en kijk uit naar het volgende verslag.
    Wij gaan nu lekker richting boot en varen.
  2. Laura:
    4 oktober 2015
    Het leek me al sterk dat de fout bij jou zou liggen . Gelukkig alles weer opgelost. Ik ben benieuwd hoe het liveaboard avontuur zal bevallen! Veel plezier iig!