Naar Bandung

2 september 2015 - Jakarta, Indonesië

We worden wakker in een pikdonkere kamer.....ehmmm...waar waren we ook alweer? Ohja! (Onze Hostel kamer heeft geen ramen). Tijd voor ontbijt. We zullen dankzij onze jetlag wel veel te vroeg zijn....Marlon kijkt op haar telefoon...10:30?? We hebben allebei dus 10 uur geslapen, en dat was eigenlijk best nodig. Groot voordeel is dat we nu gelijk in een goed ritme zitten. Het Hostel ontbijt biedt toast met jam en pasta, maar een extra eitje wordt ook geregeld. Direct na het ontbijt gaan we gelijk naar het reisburo-tje, twee deuren verderop om onze treinticket naar Bandung te scoren. Dat is geen probleem, en men gaat er (terecht) maar gelijk vanuit dat we de hoogste klasse tickets willen. Waar hier de 2e klas al behoorlijk basic is, stellen ons voor dat de derde klasse echt iets met kippen en geiten moet zijn. Na een prima douche in ons Hostel, gaan we voor het eerst echt op pad in Indonesië. We regelen een taxi voor naar het station, en met wat handen en voeten snapt de chauffeur waar we heen willen. Nu de prijs nog berekenen, en ook dat lukt uiteindelijk (iets van 2 euro voor een rit van 20 minuten). Op het station is het wat rumoerig, en is het aanvankelijk onduidelijk waar we precies heen moeten, maar de mensen zijn hier erg behulpzaam. N iet veel later zitten we in de "eksekutif" klasse. Zeker niet armoedig, maar ook geen prosecco bij binnenkomst zeg maar. Dan rijden we met een topsnelheid van 50 km\u eerst door Jakarta. Het valt nu pas op hoe groot de hoofdstad nu eigenlijk is....en hoe erbarmelijk veel van haar inwoners leven. Zo tuffen we de stad weer uit. Het volgende uitzicht is een stuk groener met zowaar stukjes jungle en rijstterrassen die zich aandienen. Dit lijkt er meer op, en de inmiddels ondergaande zon achter de heuvels maakt het geheel af tot een typisch Aziatische setting. De trein klimt nu echt een heuvel op, en we passeren kleine dorpjes. Ondertussen merken we dat we ondanks de meevallende nachtrust nog best moe zijn, en de speciaal meegenomen e-readers blijven nog even in de tas. Ik pak de lonely planet uit mijn tas en begin wat praktische informatie over onze eindbestemming Bandung te zoeken. We hebben vanochtend via Agoda al een kamer geboekt. Niet dat het hotel vol zat, maar de prijzen zijn online net wat scherper. Bij aankomst ontdekken we dat ons hotel pal naast het station ligt, dus dat betekent dat we ons eerst door een horde opdringerige Indonezen moeten wurmen, die er voor het gemak allemaal vanuit gaan dat we een taxi willen. Ons hotel is basic, maar verder prima. We zitten een beetje in twijfel of we morgen een childag inlassen of niet. Uiteindelijk vinden we in de LP een aanbeveling voor een gids die tours rondom Bandung aanbied. Prima. Op het moment dat ik naar de hotel receptie loop om hier naar te informeren, wordt ik direct aan de man voorgesteld, want deze was "toevallig" in de buurt. Ja ja. Maar goed, zijn praatje is leuk, en als ik zegdat we uit NL komen, vliegen de halve zinnen me om de oren. Leuk. We boeken een tour bij hem voor morgen. Eigenlijk wel prima, ga ons maar lekker een dagje rondrijden en vermaken! Van hem krijgen we ook nog een tip voor een goed restaurant voor vanavond, en een uur later blijkt hij een goede smaak te hebben, want het Indische eten smaakt goed, en de flesjes bintang bier hebben concurrentie gekregen van de 620ml versie van ANKER... (Idd Ivar, maar hier hebben ze nog nooit van een dubbele IPA gehoord, laat staan van een enkele!).Wederom prima. Tijdens het eten bespreken we de verdere planning van deze week. Op de originele planning stond ook een tripje naar een surfersdorp (Batu karas), maar we komen erachter dat om daar te komen nogal een onderneming is. Na wikken en wegen besluiten we om deze te skippen, en overmorgen direct (per trein) naar ons volgende reisdoel Yogyakarta te gaan. We boeken twee kaartjes voor wederom de Eksekutif klasse, en vinden het voor een tweede dag wel even prima zo. Morgen op tour!

1. Ruud Denekamp:
    3 september 2015
    Doe maar rustig aan, jullie hebben nog wel wat daagjes of ben je bang dat je dan straks over 9 weken niet op tijd op het vliegveld terug bent..haha.
    Groeten van Lida, Linda, Esmee, Ruud, Charda en niet te vergeten Hans.
  2. Inge:
    3 september 2015
    Echt leuk om jullie verhalen te lezen! Ik kijk al uit naar het volgende.. ben benieuwd wat jullie allemaal te zien krijgen tijdens de tour met de gids.. geniet ervan en veel plezier! Liefs, Inge.
  3. Laura:
    Ha wereldreizigers,

Het avontuur is begonnen! Leuk, ik reis op afstand met jullie mee, dus heb nu al zin in de volgende verhalen en foto's! Doe idd rustig aan, jullie hebben tenslotte 9 weken, dus kom lekker bij van de reis en van jullie harde werken voor deze reis.

Liefs Laura